(2010):
Türkischstämmige Kinder am ersten Bildungsübergang. Primäre und sekundäre Herkunftseffekte.
Wiesbaden:
VS Verlag für Sozialwissenschaften.
mehr
Dr. Jörg Dollmann

Projektmitarbeiter
Joerg.Dollmann [at] mzes.uni-mannheim.de
Telefon:
+49-621-181-2851
Telefax:
+49-621-181-2803
Telefon:
+49-621-181-2804Postanschrift
Universität Mannheim, MZES
68131
Mannheim
Deutschland
Besuchsadresse
Universität Mannheim, MZES
A5, 6
Gebäudeteil A
Raum:108
68159
Mannheim
Forschungsinteressen
- Bildungsentscheidungen und Bildungsungleichheit
- Institutionelle Rahmenbedingungen und Bildungserfolg
- Integration von Migranten
- Ethnische Schichtung
Projekte
A3 Fokusgruppen gesellschaftlicher Integration: Migration und ethnische Minderheiten
FP7 A2 Bildungssysteme, Arbeitsmärkte und soziale Ungleichheit
FP7 A3 Familie und Migration
Veröffentlichungen
Monographien
Beiträge in Zeitschriften
Dollmann, Jörg, Sabrina Jasmin Mayer, Almuth Lietz, Madeleine Siegel und Jonas Köhler
(In Press):
DeZIM.panel – Data for Germany’s Post-Migrant Society.
Jahrbücher für Nationalökonomie und Statistik, 243, Heft 1, S. 93-108.
mehr
Dollmann, Jörg, Lena Arnold und Andreas Horr
(2025):
CILS4NEPS – Unlocking Research Potential Through More Participants, More Schools and International Comparison: Harmonized Data for Research on Education, School-to-work Transition and Integration Processes for Adolescents in Germany, the Netherlands....
Journal of Economics and Statistics, 245, Heft 1-2, S. 215-234.
mehr
Dollmann, Jörg, Irena Kogan und Markus Weißmann
(2024):
When your accent betrays you: the role of foreign accents in school-to-work transition of ethnic minority youth in Germany.
Journal of Ethnic and Migration Studies, 50, Heft 12, S. 2943-2986.
mehr
Kogan, Irena, Markus Weißmann und Jörg Dollmann
(2024):
Police discrimination and police distrust among ethnic minority adolescents in Germany.
Frontiers in Sociology, 9, (article no. 1231774), pp. 1-15).
mehr
Mayer, Sabrina J., Jörg Dollmann, Jannes Jacobsen und Lisa Walter
(2024):
Armed conflict as a threat to social cohesion: Large-scale displacement and its short- and long-term effects on in-group perceptions.
Research & Politics, 11, Heft 2, (e-only).
mehr
Dollmann, Jörg, Jan O. Jonsson, Carina Mood und Frida Rudolphi
(2023):
Is ‘immigrant optimism’ in educational choice a problem? Ethnic gaps in Swedish upper secondary school completion.
European Sociological Review, 39, Heft 3, S. 384–399.
mehr
Mayer, Sabrina J., Christoph Nguyen, Jörg Dollmann und Susanne Veit
(2023):
The hidden majority/minority consensus: Minorities show similar preference patterns of immigrant support as the majority population.
The British Journal of Sociology, 74, Heft 4, S. 711-716.
mehr
Dollmann, Jörg
(2022):
The Political Integration of Immigrants: How Pre- and Postmigration Contexts Matter.
Journal of International Migration and Integration, 23, S. 1091–1125.
mehr
Dollmann, Jörg, und Irena Kogan
(2021):
COVID-19–associated discrimination in Germany.
Research in Social Stratification and Mobility, 74, (article no. 100631).
mehr
Dollmann, Jörg
(2021):
Ethnic inequality in choice‐ and performance‐driven education systems: A longitudinal study of educational choices in England, Germany, the Netherlands, and Sweden.
British Journal of Sociology, 72, Heft 4, S. 974-991.
mehr
Kogan, Irena, Jörg Dollmann und Markus Weißmann
(2021):
In the Ear of the Listener: The Role of Foreign Accent in Interethnic Friendships and Partnerships.
International Migration Review, 55, Heft 3, S. 746-784.
mehr
Plenty, Stephanie, Chloe Bracegirdle, Jörg Dollmann und Olivia Spiegler
(2021):
Changes in young adults' mental well-being before and during the early stage of the COVID-19 pandemic: disparities between ethnic groups in Germany.
Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 15, (article no. 69).
mehr
Soiné, Hannah, Leonie Kriegel und Jörg Dollmann
(2021):
The impact of the COVID-19 pandemic on risk perceptions: differences between ethnic groups in Germany.
European Societies, 23, Heft suppl. 1, S. S289-S306.
mehr
Dollmann, Jörg, und Frida Rudolphi
(2020):
Classroom composition and language skills: the role of school class and friend characteristics.
British Journal of Sociology of Education, 41, Heft 8, S. 1200-1217.
mehr
Dollmann, Jörg, Irena Kogan und Markus Weißmann
(2020):
Speaking Accent-Free in L2 Beyond the Critical Period: The Compensatory Role of Individual Abilities and Opportunity Structures.
Applied Linguistics, 41, Heft 5, S. 787–809.
mehr
Dollmann, Jörg, und Markus Weißmann
(2020):
The Story after Immigrants’ Ambitious Educational Choices: Real Improvement or Back to Square One?.
European Sociological Review, 36, Heft 1, S. 32-47.
mehr
Kalter, Frank, Irena Kogan und Jörg Dollmann
(2019):
Studying Integration from Adolescence to Early Adulthood: Design, Content, and Research Potential of the CILS4EU-DE Data.
European Sociological Review, 35, Heft 2, S. 280–297.
mehr
Dollmann, Jörg
(2017):
Positive choices for all? SES-and gender-specific premia of immigrants at educational transitions.
Research in Social Stratification and Mobility, 49, S. 20-31.
mehr
Kruse, Hanno, und Jörg Dollmann
(2017):
Name-based measures of neighborhood composition: how telling are neighbors’ names?.
Survey Research Methods, 11, Heft 4, S. 435-450.
mehr
Dollmann, Jörg
(2016):
Less Choice, Less Inequality? A Natural Experiment on Social and Ethnic Differences in Educational Decision-Making.
European Sociological Review, 32, Heft 2, S. 203-215.
mehr
Dollmann, Jörg
(2011):
Verbindliche und unverbindliche Grundschulempfehlungen und soziale Ungleichheiten am ersten Bildungsübergang.
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 63, Heft 4, S. 431-457.
mehr
Dollmann, Jörg, und Cornelia Kristen
(2010):
Herkunftssprache als Ressource für den Schulerfolg? - Das Beispiel türkischer Grundschulkinder.
Zeitschrift für Pädagogik; 55. Beiheft, S. 123-146.
mehr
Beiträge in Büchern
Dollmann, Jörg, Jannes Jacobsen und Sabrina J. Mayer
(2024):
Die Unterstützung ukrainischer Geflüchteter in Deutschland im Zeitverlauf: Eine längsschnittliche Analyse des DeZIM.panels.
S. 254-263 in:
Jochen Oltmer, Marcel Berlinghoff, Franck Düvell, Christine Lang, Andreas Pott
(Hrsg.)
Report Globale Flucht 2024.
1. Aufl.,
Frankfurt a. M.:
Fischer Taschenbuch.
mehr
Dollmann, Jörg
(2024):
Migration und Bildung.
S. 1-23 in:
Antje Röder, Dariuš Zifonun
(Hrsg.)
Handbuch Migrationssoziologie.
Wiesbaden:
Springer VS.
mehr
Kogan, Irena, Markus Weißmann und Jörg Dollmann
(2024):
Defying Discrimination? Germany's Ethnic Minorities within Education and Training Systems.
S. 99-119 in:
Lawrence Yang, Maureen A. Eger, Bruce Link
(Hrsg.)
Migration Stigma: Understanding Prejudice, Discrimination, and Exclusion.
Cambridge, MA:
The MIT Press.
mehr
Dollmann, Jörg, Jannes Jacobsen und Sabrina J. Mayer
(2023):
Die Unterstützung ukrainischer Geflüchteter in Deutschland.
S. 243-254 in:
Jochen Oltmer, Marcel Berlinghoff, Franck Düvell, Ulrike Krause, Andreas Pott
(Hrsg.)
Report Globale Flucht 2023.
1. Aufl.,
Frankfurt a. M.:
Fischer Taschenbuch.
mehr
Weißmann, Markus, Jörg Dollmann und Irena Kogan
(2023):
Educational and school-to-work pathways of majority and ethnic minority youth in Germany: Direct links and detours.
S. 82-104 in:
Merike Darmody, Emer Smyth
(Hrsg.)
Post-school Pathways of Migrant-Origin Youth in Europe.
1. Aufl.,
London:
Routledge.
mehr
Dollmann, Jörg, und Markus Weißmann
(2022):
"Ethnic Choice Effects“: Welche Rolle spielt die räumliche Verfügbarkeit anspruchsvoller Bildungsalternativen?.
S. 141-167 in:
Hanno Kruse, Janna Teltemann
(Hrsg.)
Differenz im Raum Sozialstruktur und Grenzziehung in deutschen Städten.
Wiesbaden:
Springer VS.
mehr
Dollmann, Jörg
(2019):
Educational institutions and inequalities in educational opportunities.
S. 268-283 in:
Rolf Becker
(Hrsg.)
Research Handbook on the Sociology of Education.
Cheltenham:
Edward Elgar.
mehr
Dollmann, Jörg, Frida Rudolphi und Meenakshi Parameshwaran
(2018):
Ethnic Differences in Language Skills: How Individual and Family Characteristics Aid and Prohibit the Linguistic Integration of Children of Immigrants.
S. 219-245 in:
Frank Kalter, Jan O. Jonsson, Frank van Tubergen, Anthony Heath
(Hrsg.)
Growing Up in Diverse Societies. The Integration of the Children of Immigrants in England, Germany, the Netherlands and Sweden.
Oxford:
Oxford University Press.
mehr
Dollmann, Jörg
(2017):
Ethnische Bildungsungleichheiten.
S. 487-510 in:
Rolf Becker
(Hrsg.)
Lehrbuch der Bildungssoziologie.
3. Aufl.,
Wiesbaden:
Springer Fachmedien.
mehr
Dollmann, Jörg, und Konstanze Jacob
(2016):
CILS4EU-Datensatz (Children of Immigrants Longitudinal Survey in Four European Countries).
S. 365-381 in:
Debora B. Maehler, Heinz Ulrich Brinkmann
(Hrsg.)
Methoden der Migrationsforschung: Ein interdisziplinärer Forschungsleitfaden.
Wiesbaden:
Springer VS.
mehr
Dollmann, Jörg
(2016):
Der Übergang von der Primar- in die Sekundarstufe.
S. 517-542 in:
Claudia Diehl, Christian Hunkler, Cornelia Kristen
(Hrsg.)
Ethnische Ungleichheiten im Bildungsverlauf. Mechanismen, Befunde, Debatten.
Wiesbaden:
Springer VS.
mehr
Dollmann, Jörg
(2016):
Unwillig oder benachteiligt? Migranten im deutschen Bildungssystem.
S. 235-259 in:
Rolf Becker, Wolfgang Lauterbach
(Hrsg.)
Bildung als Privileg: Erklärungen und Befunde zu den Ursachen der Bildungsungleichheit.
5. Aufl.,
Wiesbaden:
Springer VS.
mehr
Kristen, Cornelia, und Jörg Dollmann
(2011):
Migration und Schulerfolg: Zur Erklärung ungleicher Bildungsmuster.
S. 102-117 in:
Michael Matzner
(Hrsg.)
Handbuch Migration und Bildung.
Weinheim:
Beltz.
mehr
Kristen, Cornelia, und Jörg Dollmann
(2010):
Sekundäre Effekte der ethnischen Herkunft: Kinder aus türkischen Familien am ersten Bildungsübergang.
S. 117-144 in:
Birgit Becker, David Reimer
(Hrsg.)
Vom Kindergarten bis zur Hochschule. Die Generierung von ethnischen und sozialen Disparitäten in der Bildungsbiographie.
Wiesbaden:
VS Verlag für Sozialwissenschaften.
mehr
Kristen, Cornelia, und Jörg Dollmann
(2009):
Sekundäre Effekte der ethnischen Herkunft: Kinder aus türkischen Familien am ersten Bildungsübergang.
S. 205-229 in:
Jürgen Baumert, Kai Maaz, Ulrich Trautwein
(Hrsg.)
Bildungsentscheidungen.
Wiesbaden:
VS Verlag für Sozialwissenschaften.
mehr
MZES Arbeitspapiere
Dollmann, Jörg, Konstanze Jacob und Frank Kalter
(2014):
Examining the Diversity of Youth in Europe. A Classification of Generations and Ethnic Origins Using CILS4EU Data (Technical Report).
Mannheim
[Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung: Arbeitspapiere; 156]
mehr
Thesis
Dollmann, Jörg
(2009):
Türkischstämmige Kinder am ersten Bildungsübergang. Primäre und sekundäre Herkunftseffekte.
Mannheim:
Universität Mannheim.
mehr
Papers / Reports
Dollmann, Jörg, Jan O. Jonsson, Carina Mood und Frida Rudolphi
(2021):
Ethnic gaps in Swedish upper secondary school completion: Is 'immigrant optimism' the problem?.
Ithaca, NY
[SocArXiv papers]
mehr
Soiné, Hannah, Lena Arnold, Jörg Dollmann, Leonie Kriegel und Markus Weißmann
(2021):
Junge Erwachsene und die Pandemie: Erkenntnisse der CILS4COVID-Befragung.
Mannheim
[MZES Fokus]
mehr
Dollmann, Jörg, und Irena Kogan
(2020):
COVID-19 associated discrimination in Germany: Realistic and symbolic threats.
Ithaca, NY
[SocArXiv papers]
mehr
Konferenzpräsentationen
Arnold, Lena, und Jörg Dollmann
(2024):
Protected by faith? Religion and COVID-19 vaccination among immigrant and native young adults in Germany.
[5th International CILS4EU User Conference, Mannheim, 26. bis 27. September 2024]
mehr
Arnold, Lena, Andreas Horr und Jörg Dollmann
(2023):
CILS4NEPS - Ein harmonisierter Datensatz auf Grundlage von CILS4EU & NEPS SC4.
[9. Konferenz für Sozial- und Wirtschaftsdaten, Berlin, 27. bis 28. März 2023]
mehr
Arnold, Lena, Jörg Dollmann und Andreas Horr
(2023):
CILS4NEPS – A data harmonization project combining the Children of Immigrants Longitudinal Survey in Four European Countries (CILS4EU) and the National Educational Panel Study (NEPS) in Germany.
[10th Conference of the European Survey Research Association, Milan, 17. bis 21. Juli 2023]
mehr
Dollmann, Jörg
(2023):
Impulsvortrag: Inklusive Datenerhebung.
[Diversity-Tag an der Universität Stuttgart, Stuttgart, 23. Mai 2023]
mehr
Dollmann, Jörg, Irena Kogan und Markus Weißmann
(2023):
The role of regional accent and dialect in ethnic minorities' youth transitions.
[Approaches to Migration, Language, and Identity (AMLI) , Zürich, 07. bis 08. September 2023]
mehr
Soiné, Hannah, und Jörg Dollmann
(2023):
Obtaining consent for record linkage in panel surveys - a consent wording experiment using the CILS4EU-DE data.
[10th Conference of the European Survey Research Association, Milan, 17. bis 21. Juli 2023]
mehr
Weißmann, Markus, und Jörg Dollmann
(2023):
A bad decision? Consequences of unsuccessful ambitious educational choices of majority and minority adolescents for vocational training opportunities in Germany.
[30th Annual Workshop Transitions in Youth (TiY), University of Edinburgh, 06. bis 08. September 2023]
mehr
Arnold, Lena, und Jörg Dollmann
(2022):
Protected by Faith? Religion and COVID-19 Vaccination among Immigrant and Native Young Adults in Germany.
[SSSR+RRA 2022 Annual Meeting , Baltimore, MD, 11. bis 13. November 2022]
mehr
Dollmann, Jörg
(2021):
Against all odds? Wie nachhaltig und systemabhängig sind die ambitionierten Bildungsentscheidungen von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund?.
[DeZIM-FG-Wednesday, (virtual), 24. März 2021]
mehr
Dollmann, Jörg, Irena Kogan und Markus Weißmann
(2021):
Causes and (social) consequences of foreign accents.
[Higher seminar in bilingualism research at Stockholm University, (virtual), 09. Februar 2021]
mehr
Dollmann, Jörg, Jan O. Jonsson, Carina Mood und Frida Rudolphi
(2021):
Ethnic choice effects in Sweden’s open school system: Immigrant optimism trap or structural integration?.
[ECSR Annual Conference 2021, (virtual conference), 07. bis 08. Oktober 2021]
mehr
Dollmann, Jörg, Jan O. Jonsson, Carina Mood und Frida Rudolphi
(2021):
Ethnic choice effects in Sweden’s open school system: Immigrant optimism trap or structural integration?.
[3rd AS conference "Cohesive Societies?", (virtual conference), 29. September bis 01. Oktober 2021]
mehr
Dollmann, Jörg, Sabrina Jasmin Mayer und Mariel McKone Leonard
(2021):
Setting Up An Online Access Panel Of People Of Immigrant Origin In Germany.
[ESRA 2021 conference, (virtual conference), 02. bis 23. Juli 2021]
mehr
Dollmann, Jörg, Irena Kogan und Markus Weißmann
(2021):
When your accent betrays you. The role of foreign accents in school-to-work transition of ethnic minority youth in Germany.
[18th IMISCOE Annual Conference, (virtual conference), 07. bis 09. Juli 2021]
mehr
Dollmann, Jörg, und Irena Kogan
(2020):
COVID-19 associated discrimination in Germany: Realistic and symbolic threats.
[COVID-19 Work in Progress Conference, (virtual conference), 29. bis 30. Oktober 2020]
mehr
Dollmann, Jörg, und Markus Weißmann
(2019):
The story after immigrants' positive educational choices: Real improvement or back to square one?.
[ECSR Annual Conference "Inequality over the Life Course", Lausanne, 12. bis 14. September 2019]
mehr
Dollmann, Jörg, und Markus Weißmann
(2019):
The story after immigrants’ ambitious educational choices: Real improvement or back to square one?.
[International Conference “Immigrants’ Integration: Educational Opportunities & Life Chances”, Ascona, 23. bis 28. Juni 2019]
mehr
Dollmann, Jörg, und Markus Weißmann
(2019):
What follows immigrants’ ambitious choices: Real improvement or back to square one?.
[2nd Academy of Sociology Conference: "Digital Societies", Konstanz, 25. bis 27. September 2019]
mehr
Dollmann, Jörg, und Markus Weißmann
(2019):
What follows immigrants’ positive choices: Real improvement or back to square one?.
[3rd International CILS4EU User Conference, MZES, Mannheim, 07. bis 08. Februar 2019]
mehr
Kogan, Irena, Jörg Dollmann und Markus Weißmann
(2019):
When your accent betrays you: The role of foreign accents in school-to-work transition of the ethnic minority youth in Germany.
[ECSR Annual Conference "Inequality over the Life Course", Lausanne, 12. bis 14. September 2019]
mehr
Dollmann, Jörg, und Frank Kalter
(2018):
Positive choices everywhere? System-specific premia for immigrants at educational transitions.
[Erster Kongress der Akademie für Soziologie "Wachsende Ungleichheit – gespaltene Gesellschaft? Aktuelle Beiträge der empirisch-analytischen Soziologie", München, 04. bis 06. April 2018]
mehr
Dollmann, Jörg, und Frank Kalter
(2018):
Positive Choices everywhere? System-specific premia for immigrants at educational transitions.
[39. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Göttingen, 24. bis 29. September 2018]
mehr
Dollmann, Jörg, und Frida Rudolphi
(2017):
Classroom composition and achievement: Do class context or friends in class matter more?.
[Summer Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility (RC28), New York, 08. bis 10. August 2017]
mehr
Dollmann, Jörg, und Frank Kalter
(2017):
Positive choices everywhere? System-specific premia for immigrants at educational transitions.
[25th Annual Workshop Transition in Youth (TIY), Brüssel, 13. bis 16. September 2017]
mehr
Dollmann, Jörg
(2017):
Presentations of migration data sources: CILS4EU.
[CESSDA Data Discovery Workshop and Workshop on Methodological Issues in Surveying Immigrant Populations, GESIS, Köln, 13. bis 14. November 2017]
mehr
Dollmann, Jörg, Irena Kogan und Markus Weißmann
(2017):
Ursache und Wirkung fremdsprachiger Akzente aus soziologischer Perspektive.
[Gastvortrag am Institut für Musik, Medien- und Sprechwissenschaften (IMMS); Abteilung Sprechwissenschaft und Phonetik, Martin-Luther-Universität, Halle-Wittenberg, 18. Mai 2017]
mehr
Kruse, Hanno, und Jörg Dollmann
(2017):
Name-based measures of neighborhood composition: how telling are neighbors' names?.
[CESSDA Data Discovery Workshop and Workshop on Methodological Issues in Surveying Immigrant Populations, GESIS, Köln, 13. bis 14. November 2017]
mehr
Dollmann, Jörg, und Frida Rudolphi
(2016):
Klassenzusammensetzung und Schulleistungen – Die Rolle des Kontextes und der Schulfreunde. Oder: (Etwas) Licht in der Black-Box?.
[Institutskolloquium des Instituts für Erziehungswissenschaft (IfE), Universität Bern, Bern, 24. November 2016]
mehr
Dollmann, Jörg
(2016):
Positive choices for all? SES- and gender-specific premia for immigrants at educational transitions.
[3rd Annual BAGSS Conference, Bamberg, 20. bis 21. Juli 2016]
mehr
Dollmann, Jörg
(2015):
Immigrant optimism and female advantage in education: A double disadvantage for native boys in Germany?.
[CILS4EU 2015 Stockholm Conference, Stockholm, 17. bis 18. Dezember 2015]
mehr
Dollmann, Jörg
(2015):
Schlaglicht: „Der Übergang von der Primar- in die Sekundarstufe“.
[Buchvorstellung und Diskussion: Ethnische Ungleichheiten im Bildungsverlauf: Mechanismen, Befunde, Debatten, Stiftung Mercator, Berlin, 18. November 2015]
mehr
Dollmann, Jörg
(2014):
Die unterschiedlichen Auswirkungen bestimmter institutioneller Rahmenbedingungen auf das Übergangsverhalten von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund.
[Expertengespräch zum ersten Bildungsübergang, Institut für Soziale Arbeit ISA, Hamm, 01. September 2014]
mehr
Dollmann, Jörg
(2014):
Weniger Wahlfreiheit, weniger Ungleichheit? Ein natürliches Experiment zu sozialen und ethnischen Unterschieden bei Bildungsentscheidungen.
[Ringvorlesung Ungleichheiten im Bildungsverlauf, TU Dortmund; Institut für Schulentwicklungsforschung IFS, 15. Mai 2014]
mehr
Jacob, Konstanze, Jörg Dollmann, Frank Kalter und Irena Kogan
(2014):
Children of Immigrants Longitudinal Survey in Four European Countries.
[data@BAGSS Lecture Series, University of Bamberg, 02. Juli 2014]
mehr
Dollmann, Jörg, und Frida Rudolphi
(2013):
Classroom composition and achievement. Do context or friends matter more?.
[5th Norface Migration Conference, Berlin, 01. bis 02. November 2013]
mehr
Dollmann, Jörg
(2013):
Weniger Wahlfreiheit, weniger Ungleichheit? Ein natürliches Experiment zu sozialen und ethnischen Unterschieden bei Bildungsentscheidungen.
[Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie: Ungleichheit und Integration in der Krise, Bern, 26. bis 28. Juni 2013]
mehr
Jacob, Konstanze, Jörg Dollmann und Frank Kalter
(2013):
Integration or Ethnic Stratification? The Need for Comprehensive Measures of Immigrants’ Generational Status to Determine their Success of Intergenerational Integration.
[5th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Ljubljana, 15. bis 19. Juli 2013]
mehr
Kalter, Frank, und Jörg Dollmann
(2013):
The Children of Immigrants Longitudinal Survey in Four European Countries (CILS4EU): A Unique Source for Current Migration Research.
[Conference "Migration: Global Development, New Frontiers", University College, London, 10. bis 13. April 2013]
mehr
Kruse, Hanno, und Jörg Dollmann
(2013):
Classroom Embeddedness and Academic Attainment: Social Networks as positive and negative Resources.
[5th Norface Migration Conference, Berlin, 01. bis 02. November 2013]
mehr
Dollmann, Jörg, und Frida Rudolphi
(2012):
Classroom Composition and Achievement: Do Contexts or Friends Matter More?.
[ECSR/EQUALSOC Conference: Economic Change, Quality of Life and Social Cohesion, Stockholm, 24. bis 26. September 2012]
mehr
Dollmann, Jörg
(2012):
Less choice, less inequality? The transition from primary to secondary education in Germany.
[Seminars on Social Stratification, Welfare and Social Policy, Swedish Institute for Social Research SOFI, 19. Juni 2012]
mehr
Dollmann, Jörg, und Frank Kalter
(2011):
Children of Immigrants Longitudinal Survey in Four European Countries (CILS4EU). Design, Data Structure, and Fieldwork Challenges.
[NORFACE Interdisciplinary Conference: Migration. Economic Change, Social Challenge, London, 06. bis 09. April 2011]
mehr
Dollmann, Jörg
(2011):
The mandatory teacher recommendation at the end of primary school in Germany Increasing equal educational opportunities or social selectivity?.
[ECSR 20th Anniversary Conference: European Society or Societies? A 20-Year Perspective, University College Dublin, 14. bis 17. Dezember 2011]
mehr
Jacob, Konstanze, Jörg Dollmann, Frank Kalter und Irena Kogan
(2011):
What Standard Surveys Can Learn From Immigrant Surveys.
[4th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Lausanne, 18. bis 22. Juli 2011]
mehr
Dollmann, Jörg, und Cornelia Kristen
(2010):
Bilingualism and educational achievement. Does L1 matter?.
[New Migrations, New Challenges: Trinity Immigration Initiative International Conference, Dublin, 30. Juni bis 03. Juli 2010]
mehr
Dollmann, Jörg, und Cornelia Kristen
(2009):
Secondary effects of ethnic origin? Turkish children at the transition from primary to secondary education in the German school system.
[RC28 Summer Meeting: "Mobility and Inequality: Intergenerational and Life Course Perspectives", Yale University, New Haven, 03. bis 06. August 2009]
mehr
Dollmann, Jörg, und Cornelia Kristen
(2009):
Sekundäre Effekte der ethnischen Herkunft? Kinder aus türkischen Familien am ersten Bildungsübergang.
[Forschungskolloquium Bildungssoziologie, Bern, 24. November 2009]
mehr
Dollmann, Jörg, und Cornelia Kristen
(2009):
Sekundäre Effekte der ethnischen Herkunft? Kinder aus türkischen Familien am ersten Bildungsübergang.
[Kolloquium der BiKS-Forschergruppe (Bildungsprozesse, Kompetenzentwicklung und Formation von Selektionsentscheidungen im Vor- und Grundschulalter), Bamberg, 11. Februar 2009]
mehr
Dollmann, Jörg
(2009):
Sekundäre Effekte der ethnischen Herkunft? Kinder aus türkischstämmigen Familien am ersten Bildungsübergang.
[Herbsttagung des Arbeitskreises Bevölkerungsökonomie der Deutschen Gesellschaft für Demographie e.V.: Integration von Personen mit Migrationshintergrund in das Bildungssystem, Bamberg, 05. November 2009]
mehr
Dollmann, Jörg, und Cornelia Kristen
(2008):
Bildungsentscheidungen in türkischen Familien - Sekundäre Effekte der ethnischen Herkunft?.
['Kulturen der Bildung' – 21. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Dresden, 17. März 2008]
mehr
Dollmann, Jörg
(2006):
Methodische Besonderheiten bei der Befragung von türkischen Migranten.
[DGS Kongress "Die Natur der Gesellschaft" - Ad-hoc Gruppe: Methodische Besonderheiten und Probleme empirischer Studien mit MigrantInnen, Kassel, 10. bis 12. Oktober 2006]
mehr
Dollmann, Jörg
(2004):
Ethnic Differences in Educational Attainment: Italian Immigrants in Germany and Switzerland (Poster Presentation).
[European Society or European Societies? EURESCO/ECSR-Conference on the Causes and Consequences of Low Education in Contemporary Europe, Granada, 18. bis 23. September 2004]
mehr