Walter Müller
Educational Inequality and Social Justice: Challenges for Career Guidance

International Journal for Educational and Vocational Guidance, 2014: 14, Heft 1, S. 21-33
ISSN: 0251-2513 (print); 1573-1782 (online)

The article provides a multiperspective approach to educational careers. It first discusses social justice issues in the distribution of the crucial individual and social good of education. It then summarizes core findings of recent international research on processes and factors generating social disparities in the acquisition of education. Based on both it finally provides suggestions how especially professional guidance can contribute to reducing inequalities and increasing social justice.

Bildungsungleichheit und soziale Gerechtigkeit: Herausforderungen für die Laufbahnberatung. Der Beitrag verfolgt einen Mehr-Perspektiven-Ansatz für die Analyse von Bildungskarrieren. Zunächst werden Aspekte sozialer Gerechtigkeit im Hinblick auf Bildung als ein bedeutsames individuelles und soziales Gut diskutiert. Anschließend werden wichtige Befunde aus internationalen Studien über Einflussfaktoren und Prozesse zusammengefasst, die soziale Disparitäten beim Bildungserfolg hervorbringen. Darauf basierend werden Vorschläge unterbreitet, wie professionelle Beratung dazu beitragen kann, Ungleichheiten zu reduzieren und soziale Gerechtigkeit zu befördern.