Frank Schimmelfennig, Ulrich Sedelmeier
Theorizing EU Enlargement: Research Focus, Hypotheses and the State of Research

Journal of European Public Policy, 2002: 9, Heft 4, S. 500-528

Despite its indisputable political relevance, the enlargement of the EU has suffered from a theoretical neglect in studies of European integration. While theoretically informed studies have emerged recently, this literature suffers from a predominant focus on single cases and from not being linked to the more general study of international organizations in the social sciences. This article aims to structure the emerging debate in order to generate more generalizable and cumulative insights. First, we define enlargement as a process of gradual and formal horizontal institutionalization. We identify key dependent variables of a so-defined enlargement, for which we propose comparative research strategies. Second, we draw on two basic approaches to the analysis of international organizations - rationalist and sociological or constructivist institutionalism - to derive core hypotheses on the conditions of enlargement. Finally, we demonstrate the usefulness of these theoretical approaches in structuring the debate by giving an overview of the state of research on EU enlargement.

Trotz ihrer unzweifelhaften politischen Bedeutung ist die Erweiterung der EU in der theoretischen Literatur zur europäischen Integration vernachlässigt worden. Zwar hat sich in den vergangenen Jahren eine theorieorientierte Erweiterungsliteratur herausgebildet, doch leidet sie an der Dominanz von Einzelfallstudien und mangelnder Anbindung an die allgemeine Forschung über internationale Organisationen. Es ist das Ziel dieses Artikels, die Erweiterungsliteratur zu strukturieren um verallgemeinerbare und kumulative Erkenntnisse zu gewinnen. Zunächst definieren wir Erweiterung als eine graduellen und formalen Prozess der horizontalen Institutionalisierung. Wir identifizieren zentrale abhängige Variablen einer so definierten Erweiterung und entwerfen vergleichende Forschungsstrategien. Zweitens greifen wir auf zwei grundlegende Ansätze der Forschung über internationale Institutionen - rationalistischer und soziologischer oder konstruktivistischer Institutionalismus - zurück, um Kernhypothesen über die Bedingungen der Erweiterung zu gewinnen. Anhand eines Überblicks über den Stand der Erweiterungsforschung versuchen wir die Nützlichkeit dieser Strukturierung der Debatte zu demonstrieren.