(2018):
Effekte politischer Reformen auf die außerfamiliäre frühkindliche Betreuungsbeteiligung von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund.
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 70, Heft 3, S. 449–467.
mehr
Dr. Oliver Klein
ehemaliger Projektmitarbeiter
Telefon:
+49-621-181-2804Projekte
RP9 A3 Fokusgruppen gesellschaftlicher Integration: Migration und ethnische Minderheiten
Veröffentlichungen
(Anmerkung: In der Regel sind auf den Seiten ehemaliger Mitarbeiter/innen nur die am MZES entstandenen Publikationen verzeichnet sowie Publikationen, die nach dem Ausscheiden in Ko-Autorenschaft mit aktiven MZES-Mitarbeiter/innen entstanden sind.)
Beiträge in Zeitschriften
Klein, Oliver, und Nico Sonntag
(2017):
Ethnische Unterschiede der Wirkung institutioneller U3-Kinderbetreuung.
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20, Heft 1, S. 41-60.
mehr
Klein, Oliver, und Birgit Becker
(2017):
Preschools as language learning environments for children of immigrants. Differential effects by familial language use across different preschool contexts.
Research in Social Stratification and Mobility, 48, Heft April, S. 20-31.
mehr
Becker, Birgit, Elena Boldin und Oliver Klein
(2016):
Formal and informal early education of Turkish-origin children in Germany.
Early Child Development and Care, 186, Heft 1, S. 173-189.
mehr
Neugebauer, Martin, und Oliver Klein
(2016):
Profitieren Kinder mit Migrationshintergrund von pädagogischen Fachkräften mit Migrationshintergrund?.
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 68, Heft 2, S. 259-283.
mehr
Biedinger, Nicole, Birgit Becker und Oliver Klein
(2015):
Turkish-language ability of children of immigrants in Germany: which contexts of exposure influence preschool children's acquisition of their heritage language?.
Ethnic and Racial Studies, 38, Heft 9, S. 1520-1538.
mehr
Klein, Oliver, Nicole Biedinger und Birgit Becker
(2014):
The effect of reading aloud daily - Differential effects of reading to native-born German and Turkish-origin immigrant children.
Research in Social Stratification and Mobility, 38, S. 43-56.
mehr
Becker, Birgit, Oliver Klein und Nicole Biedinger
(2013):
The Development of Cognitive, Language, and Cultural Skills From Age 3 to 6: A Comparison Between Children of Turkish Origin and Children of Native-Born German Parents and the Role of Immigrant Parents Acculturation to the Receiving Society.
American Educational Research Journal, 50, Heft 3, S. 616-649.
mehr
Klein, Oliver, und Irena Kogan
(2013):
Does Reading to Children Enhance their Educational Success? Short- and Long-Term Effects of Reading to Children in Early Childhood on their Language Abilities, Reading Behavior and School Marks.
Child Indicators Research, 6, Heft 2, S. 321-344.
mehr
Biedinger, Nicole, und Oliver Klein
(2010):
Der Einfluss der sozialen Herkunft und des kulturellen Kapitals auf die entwicklungsfördernde Eltern-Kind-Interaktion.
Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 5, Heft 2, S. 195-208.
mehr
Beiträge in Büchern
Biedinger, Nicole, Birgit Becker und Oliver Klein
(2015):
Turkish-language ability of children of immigrants in Germany.
S. 59-67 in:
Nadja Milewski, Ibrahim Sirkeci, Murat Yücesahin, Assia S. Rolls
(Hrsg.)
Family and Human Capital in Turkish Migration.
London:
Transnational Press London.
mehr
MZES Arbeitspapiere
Becker, Birgit, Nicole Biedinger, Oliver Klein und Franziska Koch
(2017):
Erwerb von sprachlichen und kulturellen Kompetenzen von Migrantenkindern: Methodenbericht.
Mannheim
[Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung: Arbeitspapiere; 170]
mehr
Klein, Oliver, und Nicole Biedinger
(2009):
Determinanten elterlicher Aktivitäten mit Vorschulkindern. Der Einfluss von Bildungsaspirationen und kulturellem Kapital.
Mannheim
[Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung: Arbeitspapiere; 121]
mehr
Thesis
Klein, Oliver
(2018):
Unterschiede in der Wirkung frühkindlicher institutioneller Bildung und Betreuung von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund in Deutschland.
Mannheim:
Universität Mannheim.
[Fakultät für Sozialwissenschaften, Universität Mannheim; Dr.]
(Dissertation)
mehr
Konferenzpräsentationen
Becker, Birgit, und Oliver Klein
(2017):
The role of early childhood skills for the explanation of ethnic educational inequality at the transition to secondary education.
[ECSR 2017 Conference "Institutions, Inequality and Social Dynamics", Bocconi University, Milano, 31. August bis 02. September 2017]
mehr
Klein, Oliver, Martin Neugebauer und Marita Jacob
(2017):
Migrant teachers in the classroom: A key to reduce ethnic disadvantages in school?.
[ECSR 2017 Conference "Institutions, Inequality and Social Dynamics", Bocconi University, Milano, 31. August bis 02. September 2017]
mehr
Klein, Oliver, Martin Neugebauer und Marita Jacob
(2017):
Tragen Lehrkräfte mit Migrationshintergrund zur Reduktion ethnischer Bildungsnachteile bei?.
[5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Durch Bildung gesellschaftliche Herausforderungen meistern", Heidelberg, 13. bis 15. März 2017]
mehr
Klein, Oliver, und Martin Neugebauer
(2015):
Do migrant children benefit from migrant teachers?.
[ECSR Conference 2015 - Cumulative Inequalities in the Life Course, Tallinn University, 10. bis 12. September 2015]
mehr
Klein, Oliver, und Nico Sonntag
(2014):
Ethnische Unterschiede bei der Inanspruchnahme und Wirkung von außerfamilialer U3-Kinderbetreuung.
[Zweite GEBF-Tagung "Die Perspektiven verbinden", Frankfurt am Main, 03. bis 05. März 2014]
mehr
Klein, Oliver
(2014):
Parental investments in early childhood and children's school success.
[EQUALSOC/ECSR Workshop - Family Conditions and Child Outcomes, Amsterdam Centre for Inequality Studies, Amsterdam, 10. bis 11. Juni 2014]
mehr
Biedinger, Nicole, Birgit Becker und Oliver Klein
(2013):
Turkish-Language Fluency of Children of Immigrants in Germany: Which Contexts of Exposure Influence Preschool Children's Acquisition of their Heritage Language.
[Spring Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility (RC28) "Economic Crisis, Social Inequalities and Social Policies", Trento, 16. bis 18. Mai 2013]
mehr
Klein, Oliver, und Birgit Becker
(2013):
Effects of Preschool Attendance for the Development of Native German and Turkish Immigrant Children's Language Skills.
[Spring Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility (RC28) "Economic Crisis, Social Inequalities and Social Policies", Trento, 16. bis 18. Mai 2013]
mehr
Klein, Oliver, und Birgit Becker
(2013):
Preschools as language learning environments.
[ECSR European Consortium for Sociological Research "Developments in Social Inequality and Social Cohesion", Tilburg University, 14. bis 16. Oktober 2013]
mehr
Klein, Oliver, und Stefanie Heyne
(2013):
The consequences of child poverty on early cognitive development.
[ESA 11th Conference: Crisis, Critique and Change, Torino, 28. bis 31. August 2013]
mehr
Klein, Oliver
(2011):
Does Reading to Children Enhance their Educational Success?.
[Research on Family Demography and Children’s Lives: Future Directions and Infrastructures, Stockholm University, 27. bis 28. September 2011]
mehr