(2014):
Die Rolle sozialer Netzwerke für den Erfolg von Einheimischen und Migranten im deutschen (Aus-)Bildungssystem.
Aachen:
Shaker Verlag.
[Soziologische Studien]
mehr
Dr. Tobias Roth
Ehemaliger External Fellow und Projektleiter
Tobias.Roth [at] gesis.org
Telefon:
+49-621-181-2804Postanschrift
GESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften
68072
Mannheim
Deutschland
Besuchsadresse
GESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften
B2,1
68159
Mannheim
Projekte
A2 Dimensionen gesellschaftlicher Integration: soziale Schichtung und soziale Ungleichheiten
RP9 A3 Fokusgruppen gesellschaftlicher Integration: Migration und ethnische Minderheiten
RP8 A3 Fokusgruppen gesellschaftlicher Integration: Migration und Integration
FP7 A2 Bildungssysteme, Arbeitsmärkte und soziale Ungleichheit
FP7 A3 Familie und Migration
Veröffentlichungen
(Anmerkung: In der Regel sind auf den Seiten ehemaliger Mitarbeiter/innen nur die am MZES entstandenen Publikationen verzeichnet sowie Publikationen, die nach dem Ausscheiden in Ko-Autorenschaft mit aktiven MZES-Mitarbeiter/innen entstanden sind.)
Monographien
Beiträge in Zeitschriften
Weißmann, Markus, und Tobias Roth
(2023):
Pre-existing company contacts and premature termination of apprenticeship training in Germany.
Research in Social Stratification and Mobility, 87, (article no. 100839).
mehr
Roth, Tobias, und Markus Weißmann
(2022):
The Role of Parents’ Native and Migrant Contacts on the Labour Market in the School-to-Work Transition of Adolescents in Germany.
European Sociological Review, 38, Heft 5, S. 707–724.
mehr
Kretschmer, David, und Tobias Roth
(2021):
Why Do Friends Have Similar Educational Expectations? Separating Influence and Selection Effects.
European Sociological Review, 37, Heft 2, S. 201–217.
mehr
Roth, Tobias
(2020):
The role of religion, religiousness and religious participation in the school-to-work transition in Germany.
Journal of Ethnic and Migration Studies, 46, Heft 17, S. 3580-3602.
mehr
Siegert, Manuel, und Tobias Roth
(2020):
Das schulische Selbstkonzept von türkeistämmigen Neuntklässlern und Neuntklässlern ohne Migrationshintergrund.
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 72, Heft 4, S. 627–650.
mehr
Roth, Tobias
(2019):
Welchen Einfluss hat die Schulzeitverkürzung am Gymnasium (G8) auf das Ausmaß der sozialen Ungleichheit beim Besuch der gymnasialen Oberstufe?.
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22, Heft 5, S. 1247–1265.
mehr
Roth, Tobias, und Oliver Klein
(2018):
Effekte politischer Reformen auf die außerfamiliäre frühkindliche Betreuungsbeteiligung von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund.
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 70, Heft 3, S. 449–467.
mehr
Roth, Tobias
(2018):
The influence of parents’ social capital on their children’s transition to vocational training in Germany.
Social Networks, 55, S. 74-85.
mehr
Roth, Tobias
(2017):
Interpersonal Influences on Educational Expectations: New Evidence for Germany.
Research in Social Stratification and Mobility, 48, Heft April, S. 68 - 84.
mehr
Roth, Tobias, und Manuel Siegert
(2016):
Does the Selectivity of an Educational System Affect Social Inequality in Educational Attainment? Empirical Findings for the Transition from Primary to Secondary Level in Germany.
European Sociological Review, 32, Heft 6, S. 779 - 791.
mehr
Roth, Tobias, und Manuel Siegert
(2015):
Freiheit versus Gleichheit? Der Einfluss der Verbindlichkeit der Übergangsempfehlung auf die soziale Ungleichheit in der Sekundarstufe.
Zeitschrift für Soziologie, 44, Heft 2, S. 118-136.
mehr
Roth, Tobias
(2014):
Effects of Social Networks on Finding an Apprenticeship in the German Vocational Training System.
European Societies, 16, Heft 2, S. 233-254.
mehr
Roth, Tobias
(2013):
The role of social capital in the explanation of educational success and educational inequalities.
Irish Educational Studies, 32, Heft 3, S. 335-354.
mehr
Siegert, Manuel, und Tobias Roth
(2013):
Söhne bevorzugt? Geschlechtsspezifische Unterschiede beim Gymnasialbesuch türkischstämmiger Schülerinnen und Schüler.
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 65, Heft 1, S. 49-72.
mehr
Roth, Tobias, und Zerrin Salikutluk
(2012):
Attitudes and expectations: do attitudes towards education mediate the relationship between social networks and parental expectations?.
British Journal of Sociology of Education, 33, Heft 5, S. 701-722.
mehr
Beiträge in Büchern
Roth, Tobias, und Markus Weißmann
(2023):
Ethnic Differences in Social Capital Mobilization at the Transition to Vocational Training in Germany.
S. 369-401 in:
Sabine Weinert, Gwendolin Blossfeld, Hans-Peter Blossfeld
(Hrsg.)
Education, Competence Development and Career Trajectories: Analysing Data of the National Educational Panel Study (NEPS).
1st. Aufl.,
Cham:
Springer International Publishing.
mehr
Siegert, Manuel, Tobias Roth und Irena Kogan
(2023):
Gendered Occupational Aspirations: A Comparison of Young Native-Born and Turkish Minority Women.
S. 403-423 in:
Sabine Weinert, Gwendolin Josephine Blossfeld, Hans-Peter Blossfeld
(Hrsg.)
Education, Competence Development and Career Trajectories: Analysing Data of the National Educational Panel Study (NEPS).
Cham:
Springer Nature.
mehr
Kristen, Cornelia, Yossi Shavit, Svetlana Chachashvili-Bolotin, Tobias Roth und Irit Adler
(2014):
Achievement differences between immigrant and native fourth graders in Germany and Israel.
S. 191-209 in:
Rainer K. Silbereisen, Peter F. Titzmann, Yossi Shavit
(Hrsg.)
The challenges of diaspora migration: Interdisciplinary perspectives on Israel and Germany.
Farnham:
Ashgate.
mehr
Roth, Tobias, und Manuel Siegert
(2013):
Die Bildungsbeteiligung ausländischer und deutscher Schüler/-innen in der Sekundarstufe in Nordrhein-Westfalen. Eine Längsschnittuntersuchung anhand von Aggregatdaten.
S. 159-187 in:
Andreas Hadjar, Sandra Hupka-Brunner
(Hrsg.)
Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg.
Weinheim und Basel:
Beltz Juventa.
mehr
Roth, Tobias, Zerrin Salikutluk und Irena Kogan
(2010):
Auf die „richtigen“ Kontakte kommt es an! Soziale Ressourcen und die Bildungsaspirationen der Mütter von Haupt-, Real- und Gesamtschülern in Deutschland.
S. 179-212 in:
Birgit Becker, David Reimer
(Hrsg.)
Vom Kindergarten bis zur Hochschule. Die Generierung von ethnischen und sozialen Disparitäten in der Bildungsbiographie.
Wiesbaden:
VS Verlag für Sozialwissenschaften.
mehr
Thesis
Roth, Tobias
(2014):
Die Rolle sozialer Netzwerke für den Erfolg von Einheimischen und Migranten im deutschen (Aus-)Bildungssystem.
Mannheim:
University of Mannheim.
mehr
Konferenzpräsentationen
Weißmann, Markus, und Tobias Roth
(2022):
Pre-existing firm contacts and satisfaction with and stability of apprenticeship training in Germany.
[DFG Priority Programme SPP1646 Education as a Lifelong Process: Final Conference of the third Funding Phase, (virtual conference), 28. bis 30. März 2022]
mehr
Roth, Tobias, und Markus Weißmann
(2019):
The influence of parents’ social capital on their children’s transition to vocational training in Germany.
[1st Workshop of the Anglo-German Early Career Researcher Network on School-to-Work Transitions and Consequences for Individual Life Courses, Nürnberg, 04. bis 05. April 2019]
mehr
Roth, Tobias, und Markus Weißmann
(2019):
The role of parents’ ethnic networks in the school-to-work transition in Germany.
[ISA RC28 Spring Meeting 2019, Frankfurt, 21. bis 23. März 2019]
mehr
Weißmann, Markus, und Tobias Roth
(2019):
Occupational aspirations and ethnic inequalities at the transition from school to vocational training in Germany.
[International Conference "Immigrants' Integration: Educational Opportunities & Life Chances", Ascona, 23. bis 28. Juni 2019]
mehr
Weißmann, Markus, und Tobias Roth
(2019):
Occupational aspirations and ethnic inequalities at the transition from school to vocational training in Germany.
[27th Annual Workshop Transitions in Youth, Maastricht, 02. bis 05. Oktober 2019]
mehr
Kretschmer, David, und Tobias Roth
(2018):
Are Peer Effects in Educatonal Expectations Real? Spearating Influence, Selection, and Spurious Effects.
[26th Annual Workshop of the European Research Network Transitions in Youth (TIY), MZES, Mannheim, 05. bis 08. September 2018]
mehr
Roth, Tobias
(2018):
Der Einfluss bildungspolitischer Reformen auf die soziale Ungleichheit beim Sekundarschulbesuch.
[9. Nutzerkonferenz "Forschen mit dem Mikrozensus", Mannheim, 27. bis 28. November 2018]
mehr
Roth, Tobias
(2018):
The role of parents' ethnic networks in the school-to-work transition in Germany.
[Vortragsreihe des Instituts für Erziehungswissenschaft, Bern, 05. Dezember 2018]
mehr
Roth, Tobias
(2017):
"Vitamin B" bei der Lehrstellensuche.
[5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Durch Bildung gesellschaftliche Herausforderungen meistern", Heidelberg, 13. bis 15. März 2017]
mehr
Roth, Tobias
(2017):
Ethnic networks and ethnic differences at the transition to vocational training in Germany.
[Colloquium of the DFG Priority Programme 1646 'Education as a Lifelong Process. Analyzing Data of the National Educational Panel Study (NEPS), Florenz, 23. bis 24. Mai 2017]
mehr
Roth, Tobias, und Markus Weißmann
(2017):
On the way from school to work: investigating ethnic inequalities in the transition to vocational training in Germany.
[ECSR 2017 Conference "Institutions, Inequality and Social Dynamics", Bocconi University, Milano, 31. August bis 02. September 2017]
mehr
Roth, Tobias
(2017):
The role of ethnicity, religion and religiousness for the school-to-work transition.
[International closing conference of second funding phase of DFG Priority Programme 1646 “Education as a Lifelong Process. Analyzing Data of the National Educational Panel Study (NEPS)”, Bamberg, 04. bis 05. Dezember 2017]
mehr
Weißmann, Markus, und Tobias Roth
(2017):
Ethnic networks and ethnic differences at the transition to vocational training in Germany.
[3rd International Conference on Transitions in Youth, Young Adulthood and Beyond, University of Bern, 29. bis 30. September 2017]
mehr
Roth, Tobias
(2016):
Der Einfluss des sozialen Umfelds auf die realistischen Bildungsaspirationen von Jugendlichen am Ende der Sekundarstufe I.
[38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Universität Bamberg, 26. bis 30. September 2016]
mehr
Roth, Tobias
(2016):
Interpersonal influences on the apprenticeship search in Germany.
[24th Annual Workshop of Transitions in Youth (TIY): Transition to Adulthood and Life Course Inequalities: Good Entry, Good Life?, University of Trento, 07. bis 10. September 2016]
mehr
Roth, Tobias
(2016):
The influence of parents’ social networks on the transition after secondary level I in Germany.
[Colloquium of the DFG Priority Programme 1646 'Education as a Lifelong Process. Analyzing Data of the National Educational Panel Study (NEPS)', European University Institute, Firenze, 15. bis 16. September 2016]
mehr
Roth, Tobias, und Manuel Siegert
(2015):
Freedom of choice versus equality? The effect of families’ free choice at the first crucial transition in the educational system of Germany on the extent of social inequality of educational attainment.
[ECSR Conference 2015 – Cumulative Inequalities in the Life Course, Tallinn University, 10. bis 12. September 2015]
mehr
Roth, Tobias
(2015):
Interpersonal Influences on Educational Aspirations: New Evidence for Germany.
[GIF Workshop “Globalization, mobility, immigration and inequality in a comparative perspective”, Berlin, 01. bis 02. Dezember 2015]
mehr
Roth, Tobias
(2015):
Social Networks and the Transition from Education to Work.
[First Conference of the Second Funding Phase of the DFG Priority Programme 1646: Education as a Lifelong Process, Bamberg, 01. bis 02. Oktober 2015]
mehr
Roth, Tobias, und Manuel Siegert
(2014):
Primary school recommendation and educational inequality: What effect does the bindingness of primary school recommendation have on the class-specific distribution of students on different school types in secondary education in Germany?.
[International Conference: How do educational systems shape educational inequalities?, Université du Luxembourg, Luxembourg, 02. bis 04. Juli 2014]
mehr
Siegert, Manuel, und Tobias Roth
(2014):
Of Preferences and Restrictions - Occupational Aspirations of Young Women with a Turkish Background.
[Final Conference of the First Funding Phase / DFG Priority Programme 1646: "Education as a Lifelong Process", Leibnitz-Institut für Bildungsverläufe e.V. (LIfBi), Bamberg, 15. bis 16. Dezember 2014]
mehr
Roth, Tobias
(2013):
Social Networks and Apprenticeship Search: The Role of Accessed and Mobilized Social Capital for Finding an Apprenticeship in the German Vocational Training System.
[ECSR Conference: Developments in Social Inequality and Social Cohesion, Tilburg University, 14. bis 16. Oktober 2013]
mehr
Roth, Tobias
(2012):
Effects of Social Networks on Finding an Apprenticeship in the German Vocational Training System.
[20th annual workshop TIY: Transition in Youth: A 20 Year Perspective, Nijmegen, 05. bis 08. September 2012]
mehr
Roth, Tobias
(2012):
Effects of Social Networks on Finding an Apprenticeship in the German Vocational Training System.
[ECSR/EQUALSOC Conference: Economic change, Quality of life and Social cohesion, Stockholm, 24. bis 26. September 2012]
mehr
Roth, Tobias
(2012):
Social Networks, Attitudes and Expectations: Do Attitudes Towards Education Mediate the Relationship Between Social Networks and Parental Expectations?.
[International Sociological Association RC28 on Social Stratification and Social Mobility Spring Meeting, Hong Kong, 10. bis 13. Mai 2012]
mehr
Roth, Tobias
(2011):
The role of social resources for the explanation of ethnic educational inequalities in the German school system.
[I.N.T.E.G.R.A.T.I.O.N. - Institutional and Life-Course Perspectives on Migration, Bremen, 20. bis 22. Januar 2011]
mehr
Siegert, Manuel, und Tobias Roth
(2011):
Favouring Sons over Daughters? Gender specific differences with regard to pupils with Turkish background attending a Gymnasium.
[Gender Variations in Educational Success: Searching for Causes, Luxemburg, 03. bis 05. Oktober 2011]
mehr
Roth, Tobias
(2010):
The Role of Social Resources for the Explanation of Ethnic Educational Inequalities in the German School System.
[BiKS Summer School “Institutional and Contextual Determinants of Educational Judgement, Decision Making and Learning, Universität Bamberg, 21. bis 24. September 2010]
mehr
Salikutluk, Zerrin, und Tobias Roth
(2010):
Attitudes and Aspirations: Do Attitudes Towards Education Mediate the Relationship between Social Networks and the Level of Realistic Aspirations?.
[Equalsoc EDUC Research Group: Diplomas: Expectations and Returns, ESRI / Dublin, 28. bis 29. Januar 2010]
mehr
Salikutluk, Zerrin, Irena Kogan und Tobias Roth
(2010):
Success of Migrant children and youths in the educational systems of Israel and Germany.
[Outcome Workshop 'Migration and societal Integration' of the German-Israeli Research Consortium, Axica Congress Centre, Berlin, 23. bis 24. März 2010]
mehr