Walter Müller, Dietmar Haun
Bildungsungleichheit im sozialen Wandel

Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 1994: 46, issue 1, pp. 1-42

Im Unterschied zu der in der Literatur weithin verbreiteten These konstanter Ungleichheiten zeigt dieser Beitrag, daß seit der Zwischenkriegszeit und den ersten Nachkriegsjahren die Unterschiede zwischen verschiedenen Bevölkerungsgruppen in der Bildungsbeteiligung und in den erworbenen Bildungsabschlüssen deutlich kleiner geworden sind. Die Analyse sukzessiver Übergänge zwischen den verschiedenen Stufen des Bildungswesens belegt, daß die Ungleichheit insbesondere durch einen Abbau der sozialen Beteiligungsdifferentiale beim Übergang zu den weiterführenden Schulen und beim Erwerb der Mittleren Reife geringer geworden ist. Als Folge haben aber auch die Ungleichheiten beim Erwerb des Abiturs und von Hochschulabschlüssen abgenommen. Die Ungleichheitsreduktion ist unterschiedlich stark nach unterschiedlichen Ungleichheitsdimensionen und sie variiert in unterschiedlichen Phasen der Nachkriegsentwicklung. Aus der Konstellation der Befunde werden spezifische Hypothesen zur Erklärung des Ungleichheitsabbaus diskutiert.

Using data from several independent sources the contribution investigates the development of educational inequalities in Germany for men and women born in the period from 1910 to 1969. With the availability of data including more recent birth cohorts it now becomes possible to evaluate more adequately the consequences of educational expansion for the inequality structure in the educational system. In contrast to the widely held thesis of constant educational inequalities, the results indicate a remarkable decrease in the differences of educational attainment and educational participation between social classes - a trend which started in the years between the wars and continued in the post-war period. As demonstrated by the analysis of grade progression probabilities at different educational levels, the reduced social selectivity can mainly be attributed to a decreasing impact of social origin at the transition from lower secondary to intermediate or higher secondary education. Consequently however, we also observe decreasing inequalities at higher educational levels what concerns the attainment of higher secondary- and tertiary qualifications. The investigation further reveals that the reduction of educational inequalities varies according to different periods of time and that the dimensions and family characteristics related to that trend are not of equal importance. The contribution concludes by discussing specific hypotheses potentially explaining parts of the observed results.