More publications of this project
2018
Effekte politischer Reformen auf die außerfamiliäre frühkindliche Betreuungsbeteiligung von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund
S. 449–467
2017
Preschools as language learning environments for children of immigrants. Differential effects by familial language use across different preschool contexts
S. 20-31
2017
Erwerb von sprachlichen und kulturellen Kompetenzen von Migrantenkindern: Methodenbericht
S. 47
Mannheim
MZES
2017
The role of early childhood skills for the explanation of ethnic educational inequality at the transition to secondary education
Bocconi University, Milano
2017
Tragen Lehrkräfte mit Migrationshintergrund zur Reduktion ethnischer Bildungsnachteile bei?
Heidelberg
2017
Migrant teachers in the classroom: A key to reduce ethnic disadvantages in school?
Bocconi University, Milano
2016
Verschärft die (strikte) Differenzierung nach Leistung wirklich nur die Bildungsungleichheiten? Ein Vergleich der deutschen Bundesländer
Essen
2016
Verschärft die (strikte) Differenzierung nach Leistung wirklich nur die Bildungsungleichheiten? Ein Vergleich der deutschen Bundesländer
München
2016
Sorting and (much) more: Prior ability, school-effects and the impact of ability tracking on educational inequalities in achievement
S. 95-114
Bristol
Policy Press
2016
Bildungssysteme und Bildungsarmut: Verstärkt die (strikte) Differenzierung nach Leistung wirklich (nur) die Bildungsungleichheiten?
Halle (Saale)
2016
Institutionelle Sortierung und Bildungsarmut. Führt die (strikte) Differenzierung nach Leistung wirklich (nur) zu einer Verschärfung der sozialen Bildungsungleichheit?
Duisburg
2016
Profitieren Kinder mit Migrationshintergrund von pädagogischen Fachkräften mit Migrationshintergrund?
S. 259-283
2016
Bildungsaspirationen in Familien mit Migrationshintergrund
S. 73-115
Wiesbaden
Springer VS
2016
Is Ability Tracking Really (Nothing But) Responsible for Stronger Social Educatonal Inequalities? A Comparison Beetween Country States in Germany
Berlin
2016
Tracking and Achievement: Is Strict Sorting by Ability Really Responsible for the Increase of Social Inequalities in Educational Achievement (Without Improving Its Level)? A Comparison of the German Federal States
Leibniz Institute for Educational Trajectories, Bamberg
2016
The model of ability tracking – Theoretical expectations and empirical findings on how educational systems impact on educational success and inequality
S. 25 - 42
Cheltenham
Edward Elgar Publishing
2016
Bildungsungleichheiten von Kindern mit Migrationshintergrund. Und was man dagegen tun kann
Berlin
2015
Institutionelle Sortierung und Bildungsarmut: Führt die Differenzierung nach Leistung wirklich (nur) zu einer Verschärfung der sozialen (und ethnischen) Bildungsungleichheit?
Universität Konstanz
2015
Turkish-language ability of children of immigrants in Germany: which contexts of exposure influence preschool children's acquisition of their heritage language?
S. 1520-1538
2015
Können Grundschulen unterschiedliche Startvoraussetzungen kompensieren? Der Zusammenhang zwischen Fähigkeiten in der frühen Kindheit und der Schulleistung in der dritten Klasse in Abhängigkeit von Grundschulmerkmalen
Bremen
2015
Institutional sorting and educational poverty: Is ability tracking really (nothing but) responsible for stronger social (and ethnic) educational inequalities? A comparison between Bavaria and Hesse in Germany
International University, San Servolo (Venice)
2015
Einfluss einer elterlichen Trennung auf die kognitiven und mathematischen Fähigkeiten von Kindern mit unterschiedlicher ethnischer Herkunft
Frankfurt am Main
2015
Institutionelle Sortierung und Bildungsarmut: Verschärft eine strikte(re) Selektivität nach den Leistungen wirklich (nur) die Bildungsungleichheiten? Ein Vergleich von Bayern und Hessen mit den Daten des BiKS-Projektes
WZB Berlin
2015
Institutionelle Sortierung und Bildungsarmut: Führt die Differenzierung nach Leistung wirklich (nur) zu einer Verschärfung der sozialen (und ethnischen) Bildungsungleichheit?
Universität Köln
2015
Institutionelle Sortierung und Bildungsarmut: Führt die Differenzierung nach Leistung wirklich (nur) zu einer Verschärfung der sozialen (und ethnischen) Bildungsungleichheit?
Mannheim
2015
Turkish-language ability of children of immigrants in Germany
S. 59-67
London
Transnational Press London
2015
Can schools stop the cumulation of advantages and disadvantages? The role of primary school characteristics for the association between skills in early childhood and school performance in grade 3
Tallinn University
2015
Early conditions of political participation and civic integration of immigrant-children
S. 115-134
London, New York
Routledge
2015
Ability Tracking and Educational Inequality: Two Approaches, a Comprehensive Model and Empirical Evidence from the BiKS. A Comparison between Bavaria and Hesse in Germany
Ascona
2015
Ethnische Ressourcen und vorschulische Kompetenzentwicklung
S. 416-435
Weinheim und Basel
Beltz Juventa
2015
Is Ability Tracking (Really) Responsible for Educational Inequalities in Achievement? A Comparison between the Country States Bavaria and Hesse in Germany
S. 31
Bonn
Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit
2015
Institutionelle Sortierung und Bildungsarmut: Verschärft eine strikte(re) Selektivität nach den Leistungen wirklich (nur) die Bildungsungleichheiten? Ein Vergleich von Bayern und Hessen mit den Daten des BiKS-Projektes
Technische Universität Kaiserslautern
2014
How often do you play with your child? The influence of parents' cultural capital on the frequency of familial activities from age three to six
S. 4-13
2014
Parental investments in early childhood and children's school success
Amsterdam Centre for Inequality Studies, Amsterdam
2014
Sind türkischstämmige Kinder beim Schulstart im Nachteil? - Die Bedeutung genereller und aufnahmelandspezifischer Kompetenzen für die Wahrscheinlichkeit einer Rückstellung
S. 219-241
2014
Bildungsaspirationen türkischstämmiger Eltern von 3-jährigen Kindern: Ein Generationenvergleich
S. (CD-ROM)
Frankfurt
Campus Verlag
2014
Ethnische Unterschiede bei der Inanspruchnahme und Wirkung von außerfamilialer U3-Kinderbetreuung
Frankfurt am Main
2014
The effect of reading aloud daily - Differential effects of reading to native-born German and Turkish-origin immigrant children
S. 43-56
2013
Does Reading to Children Enhance their Educational Success? Short- and Long-Term Effects of Reading to Children in Early Childhood on their Language Abilities, Reading Behavior and School Marks
S. 321-344
2013
Effects of Preschool Attendance for the Development of Native German and Turkish Immigrant Children's Language Skills
Trento
2013
Ethnische Bildungsungleichheit und Bildungssysteme: Der Blick in die Bundesländer
S. 80-101
Weinheim
Beltz Juventa
2013
Ungleiche Startvoraussetzungen zu Beginn der Schullaufbahn? Unterschiede in den mathematischen und sprachlichen Fähigkeiten von sechsjährigen Kindern nach Geschlecht und Migrationshintergrund
S. 52-76
Weinheim
Beltz Juventa
2013
Turkish-Language Fluency of Children of Immigrants in Germany: Which Contexts of Exposure Influence Preschool Children's Acquisition of their Heritage Language
Trento
2013
The Impact of Familial Activities on the Verbal and Non-verbal Skills of Children of Turkish Immigrants in Germany
S. 91-104
2013
Inequality in Transitions to Secondary School and Tertiary Education in Germany
S. 56-88
Stanford
Stanford University Press
2013
The Development of Cognitive, Language, and Cultural Skills From Age 3 to 6: A Comparison Between Children of Turkish Origin and Children of Native-Born German Parents and the Role of Immigrant Parents Acculturation to the Receiving Society
S. 616-649
2013
Students with Migration Background in Primary and Secondary Schools: Kommentar zum BiKS-Projekt 7
Bamberg
2013
Unequal Distribution of Educational Outcomes between Social Categories: ‘Children at Risk’ from a Sociological Perspective
S. 737-751
2013
"Was für mich selbst gut ist, kann meinen Kindern nicht Schaden." Der Einfluss der elterlichen Freizeitaktivitäten auf die Eltern-Kind-Aktivitäten
S. 347-364
2012
National and Transnational Identities of Intra-European Migrants
S. 263-287
Frankfurt / New York
Campus
2012
Die Klassenbasis in den Parteipräferenzen des deutschen Wählers. Erosion oder Wandel
S. 85-110
Baden-Baden
Nomos
2012
Ethnische Bildungsungleichheit in der frühen Kindheit: Ergebnisse aus dem Projekt ESKOM-V
S. 150-158
2011
The price of being an outsider: labour market flexibility and immigrants’ employment paths in Germany
S. 264-283
2011
Social disparities in children's vocabulary in early childhood. Does preschool education help to close the gap?
S. 69-88
2011
Wie erlernen Kinder die ersten Wortschatz- und Rechenfähigkeiten? Erklärung mit Hilfe eines erweiterten sozialpsychologischen Lernmodells
S. 153-168
2011
Explaining the class gap in training - the role of employment relations and job characteristics
S. 213-232
2011
The influence of education and home environment on the cognitive outcomes of preschool children in Germany
2011
Social class differentials at the transition from lower to upper secondary education in France: Testing rational action models within an institutionalized dialogue between family and school
Mannheim
MZES
2011
Was ist praktischer als eine gute Theorie? Anmerkungen zur wissenschaftlichen Begründung und Evaluation von praktischen Maßnahmen (nicht nur) im Bereich der Modellversuche zur Sprachförderung
S. 49-60
Tübingen
Francke Verlag
2011
Cognitive and language skills of Turkish children in Germany: A comparison of the second and third generation and mixed generational groups
S. 426-459
2011
Migranten als Minderheiten? Eine Reaktion auf den Beitrag "Sprachenrechte und Minderheiten - Übertragbarkeit des internationalen Sprachenregimes auf Migrant(inn)en" von Ingrid Gogolin und Stefan Oeter
S. 45-54
2011
New immigrants – old disadvantage patterns? Labour market integration of recent immigrants into Germany
S. 91-117
2010
Wer profitiert mehr vom Kindergarten? Die Wirkung der Kindergartenbesuchsdauer und Ausstattungsqualität auf die Entwicklung des deutschen Wortschatzes bei deutschen und türkischen Kindern
S. 139-163
2010
Bildungsaspirationen von Migranten: Determinanten und Umsetzung in Bildungsergebnisse
Mannheim
MZES
2010
The transfer of cultural knowledge in the early childhood: social and ethnic disparities and the mediating role of familial activities
S. 17-29
2010
Long term-trends in educational inequality in Europe: class inequalities and gender differences
S. 31-48
2010
The Influence of Early Sport Activities on Cognitive Development of Preschool Children in Germany
Vancouver
2010
Die emotionale Identifikation von Migranten am Beispiel der Vornamensvergabe von türkischen Eltern
S. - (CD-ROM)
Wiesbaden
VS Verlag für Sozialwissenschaften
2010
Unilateral Divorce Law in Europe: Its Impact on Divorce, Bargaining over Female Labour Force Participation and Childbirth within Marriages
Antwerp
2010
Etappen in der Bildungsbiographie. Wann und wie entsteht Ungleichheit?
S. 7-15
Wiesbaden
VS Verlag für Sozialwissenschaften
2010
Equal chances by the third generation? Cognitive and language skills of second and third generation children of Turkish origin in German
Amsterdam
2010
Frühe ethnische Bildungsungleichheit: Der Einfluss des Kindergartenbesuchs auf die deutsche Sprachfähigkeit und die allgemeine Entwicklung
S. 49-79
Wiesbaden
VS Verlag für Sozialwissenschaften
2010
Early ethnic inequality: The influence of social background and parental involvement on preschool children’s cognitive ability in Germany
S. 11-28
2010
Erwerb von sprachlichen Kompetenzen in der Vorschulzeit. Ergebnisse eines Mannheimer Projekts
Duisburg
2010
Ethnische Ungleichheit, ethnische Differenzierung und moderne Gesellschaft
S. 371-397
Wiesbaden
VS Verlag für Sozialwissenschaften
2010
The influence of early sport activities on cognitive development of preschool children in Germany
S. 125-136
2010
Wer profitiert mehr vom Kindergarten? Was macht der Migrationsstatus dabei aus? Eine soziologische Ananlyse
Berlin
2010
Integration, ethnische Vielfalt und moderne Gesellschaft
S. 143-169
Wiesbaden
VS Verlag für Sozialwissenschaften
2010
The German Case: Primary and Secondary Effects at the Transitions to Upper Secondary School and to Tertiary Education
Oxford
2010
Youth at risk? The impact of labour market deregulation on youths‘ relative unemployment and temporary employment risks in Europe
European University Institute, Florence
2010
Migrantenkinder in der Vorschulzeit. Erwerb von sprachlichen und kulturellen Kompetenzen
Hilchenbach
2010
Ethnische Unterschiede bei der Kindergartenselektion: Die Wahl von unterschiedlich stark segregierten Kindergärten in deutschen und türkischen Familien
S. 17-47
Wiesbaden
VS Verlag für Sozialwissenschaften
2010
How often do you play with your child? Parental investments at an early age and their influence on children’s language and cognitive development
Gothenburg
2010
Integration und ethnische Vielfalt
S. 65-81
Opladen & Farmington Mills, MI
Verlag Barbara Budrich
2010
Trends in gender disparities at the school-to-work transition in Germany: labor market entry of young men and women between 1984 and 2005
Amsterdam
2010
Assessing the cumulative impact of primary and secondary effects on the way from elementary to tertiary education. A simulation study for Germany
S. 2010/2
2010
Vom Kindergarten bis zur Hochschule. Die Generierung von ethnischen und sozialen Disparitäten in der Bildungsbiographie
S. 316
Wiesbaden
VS Verlag für Sozialwissenschaften
2010
Who profits most from early parental investments? The effects of activities inside and outside the family on German and Turkish children's language development
S. 29-46
2010
Cognitive and Language Skills of Turkish Children in Germany. A Comparison of the Second and Third Generation and Mixed Generational Groups
Bamberg
2010
Welche Alternativen zur Assimilation gibt es eigentlich?
S. 41-60
Oldenburg
Universitätsverlag Isensee
2009
Social disparities in children’s vocabulary in early childhood. Does preschool education help to close the gap?
Tallinn
2009
Bedingungen der Wahl vorschulischer Bildungseinrichtungen. Wie unterscheiden sich deutsche und türkische Familien bei der Kindergartenselektion?
Landau
2009
Long term trends in educational inequality in Europe: class inequalities and gender differences
Colchester, University of Essex
2009
Welche Kinder gehen früher in den Kindergarten? Ein Vergleich zwischen deutschen und türkischen Familien
S. 387-402
2009
The German case: primary and secondary effects at the transitions to upper secondary school and to tertiary education
Tallinn
2009
The Acquisition of Cognitive, Language and Cultural Skills by Children of Immigrants in Early Childhood
Mannheim
Universität Mannheim
2009
Kinderarmut in Deutschland. Der Einfluss von relativer Einkommensarmut auf die kognitive, sprachliche und behavioristische Entwicklung von 3- bis 4-jährigen Kindern
S. 197-214
2009
Educational inequality in international comparisons: How data aggregation produces artefacts
Mannheim, GESIS
2009
Varieties of Life Course Patterns. The Role of Institutions in Shaping Labour Market Careers in Europe
EQUALSOC
2009
Institutional Variation and Meritocracy: Primary and Secondary Origin Effects at the Transition to Upper Secondary School across German 'Länder'
Trento
2009
The influence of the partner’s education on fertility. A life course perspective on the impact of educational constellation and partnership characteristics on family formation
Berlin
2009
Who profits most from early parental investments? The effects of activities inside and outside the family on German and Turkish children’s language Development
Beijing
2009
Lebensverlaufsforschung im SFB 3 und was daraus geworden ist
Berlin, Wissenschaftszentrum für Sozialforschung WZB
2009
Wer profitiert mehr vom Kindergarten? Die Wirkung der Kindergartenbesuchsdauer und Ausstattungsqualität auf die Entwicklung des deutschen Wortschatzes bei deutschen und türkischen Kindern
Freiburg
2009
Determinanten elterlicher Aktivitäten mit Vorschulkindern. Der Einfluss von Bildungsaspirationen und kulturellem Kapital
Mannheim
MZES
2009
Der Streit um die Zweisprachigkeit: Was bringt die Bilingualität?
S. 69-88
Wiesbaden
VS Verlag für Sozialwissenschaften
2009
Mechanisms underlying class, occupational and earnings outcomes of education
Trento, University of Trento
2009
Immigrants' Emotional Identification with the Host Society: The Example of Turkish Parents' Naming Practices in Germany
S. 200-225
2009
Nonpersistent inequality in educational attainment: evidence from eight European countries
S. 1475-1521
2009
Ethnische und soziale Ungleichheit im Vorschulbereich
S. 123
Mannheim
Universität Mannheim
2009
Primary and Secondary Effects in Class Differentials: The Transition to Tertiary Education in Germany
Oxford
2009
Measurement of education in EU-SILC: preliminary evaluation of measurement quality
Dublin, Institute for Economic and Social Research (ESRI)
2009
Der Einfluss von elterlichen Investitionen auf die Entwicklung von deutschen und türkischen Kindern
S. 268-294
2009
The Division of Domestic Work among Gay, Lesbian and Heterosexual Partners in Germany
Oxford
2009
Labour market flexibility and inequality: the changing skill-based temporary employment and unemployment risks in Europe
Berlin
2009
The influence of education and home environment on the cognitive outcomes of preschool children
Renmin University Peking
2009
Trends in gender disparities at the school to work transition: comparing the labor market entry of young men and women between 1984 and 2005
Trento
2008
Die emotionale Identifikation von Migranten am Beispiel der Vornamensvergabe von türkischen Eltern
Jena
2008
Ethnische Kompetenzunterschiede im Vorschulalter
S. (auf CD: S. 5479-5488)
Frankfurt/Main
Campus
2008
Suggestions for the cross-national measurement of educational attainment: refining the ISCED-97 and improving data collection and coding procedures
S. 311-330
Mannheim
MZES
2008
Early Ethnic Educational Inequality: The Influence of Duration of Preschool Attendance and Social Composition
S. 243-256
2008
Which Children Attend the More Beneficial Preschools? A Comparison of Immigrant and Native Parents’ Preschool Choice in Germany
Nicosia
2008
Atypical Employment and Welfare States: the Case of Germany (Research Group Presentation)
Berlin
2008
The International Standard Classification of Education 1997: challenges in the application to national data and the implementation in cross-national surveys
S. 13-46
Mannheim
MZES
2008
Analysing Education, Labour Markets and Poverty with European Data: Challenges and Opportunities
Luxembourg
2008
Die ersten mathematischen Fähigkeiten von Vorschulkindern: Unterscheiden sich Mädchen und Jungen im frühen Umgang mit Zahlen?
Mannheim
MZES
2008
The application of the ISCED-97 to the UK’s educational qualifications
S. 281-300
Mannheim
MZES
2008
The Transfer of Cultural Knowledge. Social and Ethnic Disparities at an Early Childhood Stage and the Mediating Role of Familial Activities
Brno
2008
Patterns of Social Inequalities in Access to Higher Education in France and Germany
S. 347-368
2008
Early Developmental Inequality. The Influence of Activities at Home for Preschool Children
Berlin
2008
Streitfall Bilingualität oder: Warum es nicht egal ist, was man in den Sozialwissenschaften tut, wenn man etwas gesellschaftlich verändern will
Aachen
2008
Who takes the last step towards inclusion? Turkish Parents’ Naming Practices in Germany as an Example of Immigrants’ Emotional Identification
Florenz
2008
Heike Diefenbach, Kinder und Jugendliche aus Migrantenfamilien im deutschen Bildungssystem. Erklärungen und empirische Befunde
S. 194-197
2008
The International Standard Classification of Education (ISCED-97). An Evaluation of Content and Criterion Validity for 15 European Countries
S. 330
Mannheim
MZES
2008
The Transfer of Cultural Skills. Social and Ethnic Disparities at an Early Childhood Stage
Vadstena
2008
Assimilation, ethnische Schichtung oder selektive Akkulturation? Neuere Theorien der Eingliederung von Migranten und das Modell der intergenerationalen Integration
S. 81-107
2008
Qualifications and the Returns to Training Across the Life Course
S. 126-172
Cambridge
Cambridge University Press
2008
Technological change, educational expansion, and the changing distribution of youth unemployment risks
Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung
2008
Early Developmental Inequality: The Influence of Resources at Home for Preschool Children
Vadstena
2008
Labor Market Effects of Field of Study in Comparative Perspective: An Analysis of 22 European Countries
S. 233-256
2008
Entwicklung und Lebensumfeld von Vorschulkindern (EULE-V). Ergebnisse aus der ersten Erhebungswelle
Heidelberg
2007
Ethnic Educational Inequality upon Starting School. The Influence of Preschool Attendance and Preschool Context
Levico (Trento)
2007
Intertwined Educational and Labour Force Career - Transition Patterns of Highschool leavers in Germany and the U.S.
Dijon
2007
A new source of inequality? Fields of study and class attainment in comparative perspective
Dijon
2007
Entwicklung und Lebensumfeld von Vorschulkindern. Das EULE-V Projekt: Vorarbeiten und Design
Bamberg
2007
Early Ethnic Educational Inequality: The influence of duration of preschool attendance and social composition
Montréal
2007
Effects of Different Divorce Probabilities on Female Labor Force Participation and Fertility
Levico (Trento)
2007
Entwicklung und Lebensumfeld von Vorschulkindern: Zur Heterogenität von Familien mit türkischem Migrationshintergrund
S. 7-24
2007
Strength, Sources and Temporal Development of Primary Effects of Families' Social Status on Secondary School Choice.
Dijon
2007
Exposure is not enough: The interaction of exposure and efficiency in the second language acquisition process
S. 1-9
2007
Job-Related Training in Europe. Do Institutions Matter?
S. 77-104
Oxford
Oxford University Press
2007
Exposure is not enough… The Interaction of Exposure and Efficiency in the Second Language Acquisition Process
Dijon
2007
Educational Decisions as Rational Choice. Testing the Erikson-Jonsson Model of Educational Attainment
Dijon
2007
Entwicklung und Lebensumfeld von Vorschulkindern (EULE-V): Vorarbeiten, Projektdesign und erste Ergebnisse
Heidelberg
2007
Participation in Voluntary Associations and Civic Orientations: A 'Dark Side' of Social Capital?
Turin
2007
Bedingungen der Wahl vorschulischer Einrichtungen unter besonderer Berücksichtigung ethnischer Unterschiede
Mannheim
MZES
2006
Improving Grounds for Comparative Education Research in Europe: Evaluation of the International Standard Classification of Education (ISCED 1997) for Comparative Research
S. 1
2006
Evaluation of the International Standard Classification of Education, ISCED 1997
Barcelona
2006
Sprache und Integration. Die sozialen Bedingungen und Folgen des Spracherwerbs von Migranten
S. 580
Frankfurt am Main und New York
Campus
2006
Social Inequality within the Context of Tertiary Education: Social Origin Effects on Student Dropout in Germany
Trento
2006
Der Einfluss des Kindergartens als Kontext zum Erwerb der deutschen Sprache bei Migrantenkindern
S. 449-464
2006
Der Einfluss des Vorschulbesuchs auf die Entwicklung und den langfristigen Bildungserfolg von Kindern : Ein Überblick über internationale Studien im Vorschulbereich
Mannheim
MZES
2006
Is there a causal effect of employment on fertility? - An analysis of the effect of women's employment on first birth in Germany
Turin
2006
Entleert sich die Mitte wirklich? Einige Überlegungen zur Milanovic-These über die internationale Einkommensungleichheit
Universität Halle / Saale
2006
Ethnic Inequality in Preschool Education (Poster Presentation)" and "Early Ethnic Educational Inequality: The Influence of Preschool Context (Presentation)
Universitat Pompeu Fabra, Barcelona
2006
Ethnische Kompetenzunterschiede im Vorschulalter: Analysen mit den Daten einer Schuleingangsuntersuchung und Ausblicke aus einem aktuellen Forschungsprojekt
Kassel
2006
Posterpräsentation: Homogamy and Fertility: The Impact of Partnership Context on Family Formation.
Universitat Pompeu Fabra, Barcelona