(2018):
Effekte politischer Reformen auf die außerfamiliäre frühkindliche Betreuungsbeteiligung von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund.
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 70, Heft 3, S. 449–467.
mehr
Dr. Oliver Klein
![](http://www.mzes.uni-mannheim.de/d7/sites/default/files/styles/profile-picture/public/oklein.jpg?itok=a5qZyPlH)
ehemaliger Projektmitarbeiter
Telefon:
+49-621-181-2804Projekte
RP9 A3 Fokusgruppen gesellschaftlicher Integration: Migration und ethnische Minderheiten
Veröffentlichungen
(Anmerkung: In der Regel sind auf den Seiten ehemaliger Mitarbeiter/innen nur die am MZES entstandenen Publikationen verzeichnet sowie Publikationen, die nach dem Ausscheiden in Ko-Autorenschaft mit aktiven MZES-Mitarbeiter/innen entstanden sind.)
Beiträge in Zeitschriften
Klein, Oliver, und Nico Sonntag
(2017):
Ethnische Unterschiede der Wirkung institutioneller U3-Kinderbetreuung.
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20, Heft 1, S. 41-60.
mehr
Klein, Oliver, und Birgit Becker
(2017):
Preschools as language learning environments for children of immigrants. Differential effects by familial language use across different preschool contexts.
Research in Social Stratification and Mobility, 48, Heft April, S. 20-31.
mehr
Becker, Birgit, Elena Boldin und Oliver Klein
(2016):
Formal and informal early education of Turkish-origin children in Germany.
Early Child Development and Care, 186, Heft 1, S. 173-189.
mehr
Neugebauer, Martin, und Oliver Klein
(2016):
Profitieren Kinder mit Migrationshintergrund von pädagogischen Fachkräften mit Migrationshintergrund?.
Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 68, Heft 2, S. 259-283.
mehr
Biedinger, Nicole, Birgit Becker und Oliver Klein
(2015):
Turkish-language ability of children of immigrants in Germany: which contexts of exposure influence preschool children's acquisition of their heritage language?.
Ethnic and Racial Studies, 38, Heft 9, S. 1520-1538.
mehr
Klein, Oliver, Nicole Biedinger und Birgit Becker
(2014):
The effect of reading aloud daily - Differential effects of reading to native-born German and Turkish-origin immigrant children.
Research in Social Stratification and Mobility, 38, S. 43-56.
mehr
Becker, Birgit, Oliver Klein und Nicole Biedinger
(2013):
The Development of Cognitive, Language, and Cultural Skills From Age 3 to 6: A Comparison Between Children of Turkish Origin and Children of Native-Born German Parents and the Role of Immigrant Parents Acculturation to the Receiving Society.
American Educational Research Journal, 50, Heft 3, S. 616-649.
mehr
Klein, Oliver, und Irena Kogan
(2013):
Does Reading to Children Enhance their Educational Success? Short- and Long-Term Effects of Reading to Children in Early Childhood on their Language Abilities, Reading Behavior and School Marks.
Child Indicators Research, 6, Heft 2, S. 321-344.
mehr
Biedinger, Nicole, und Oliver Klein
(2010):
Der Einfluss der sozialen Herkunft und des kulturellen Kapitals auf die entwicklungsfördernde Eltern-Kind-Interaktion.
Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 5, Heft 2, S. 195-208.
mehr
Beiträge in Büchern
Biedinger, Nicole, Birgit Becker und Oliver Klein
(2015):
Turkish-language ability of children of immigrants in Germany.
S. 59-67 in:
Nadja Milewski, Ibrahim Sirkeci, Murat Yücesahin, Assia S. Rolls
(Hrsg.)
Family and Human Capital in Turkish Migration.
London:
Transnational Press London.
mehr
MZES Arbeitspapiere
Becker, Birgit, Nicole Biedinger, Oliver Klein und Franziska Koch
(2017):
Erwerb von sprachlichen und kulturellen Kompetenzen von Migrantenkindern: Methodenbericht.
Mannheim
[Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung: Arbeitspapiere; 170]
mehr
Klein, Oliver, und Nicole Biedinger
(2009):
Determinanten elterlicher Aktivitäten mit Vorschulkindern. Der Einfluss von Bildungsaspirationen und kulturellem Kapital.
Mannheim
[Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung: Arbeitspapiere; 121]
mehr
Thesis
Klein, Oliver
(2018):
Unterschiede in der Wirkung frühkindlicher institutioneller Bildung und Betreuung von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund in Deutschland.
Mannheim:
Universität Mannheim.
[Fakultät für Sozialwissenschaften, Universität Mannheim; Dr.]
(Dissertation)
mehr
Konferenzpräsentationen
Becker, Birgit, und Oliver Klein
(2017):
The role of early childhood skills for the explanation of ethnic educational inequality at the transition to secondary education.
[ECSR 2017 Conference "Institutions, Inequality and Social Dynamics", Bocconi University, Milano, 31. August bis 02. September 2017]
mehr
Klein, Oliver, Martin Neugebauer und Marita Jacob
(2017):
Migrant teachers in the classroom: A key to reduce ethnic disadvantages in school?.
[ECSR 2017 Conference "Institutions, Inequality and Social Dynamics", Bocconi University, Milano, 31. August bis 02. September 2017]
mehr
Klein, Oliver, Martin Neugebauer und Marita Jacob
(2017):
Tragen Lehrkräfte mit Migrationshintergrund zur Reduktion ethnischer Bildungsnachteile bei?.
[5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung "Durch Bildung gesellschaftliche Herausforderungen meistern", Heidelberg, 13. bis 15. März 2017]
mehr
Klein, Oliver, und Martin Neugebauer
(2015):
Do migrant children benefit from migrant teachers?.
[ECSR Conference 2015 - Cumulative Inequalities in the Life Course, Tallinn University, 10. bis 12. September 2015]
mehr
Klein, Oliver, und Nico Sonntag
(2014):
Ethnische Unterschiede bei der Inanspruchnahme und Wirkung von außerfamilialer U3-Kinderbetreuung.
[Zweite GEBF-Tagung "Die Perspektiven verbinden", Frankfurt am Main, 03. bis 05. März 2014]
mehr
Klein, Oliver
(2014):
Parental investments in early childhood and children's school success.
[EQUALSOC/ECSR Workshop - Family Conditions and Child Outcomes, Amsterdam Centre for Inequality Studies, Amsterdam, 10. bis 11. Juni 2014]
mehr
Biedinger, Nicole, Birgit Becker und Oliver Klein
(2013):
Turkish-Language Fluency of Children of Immigrants in Germany: Which Contexts of Exposure Influence Preschool Children's Acquisition of their Heritage Language.
[Spring Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility (RC28) "Economic Crisis, Social Inequalities and Social Policies", Trento, 16. bis 18. Mai 2013]
mehr
Klein, Oliver, und Birgit Becker
(2013):
Effects of Preschool Attendance for the Development of Native German and Turkish Immigrant Children's Language Skills.
[Spring Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility (RC28) "Economic Crisis, Social Inequalities and Social Policies", Trento, 16. bis 18. Mai 2013]
mehr
Klein, Oliver, und Birgit Becker
(2013):
Preschools as language learning environments.
[ECSR European Consortium for Sociological Research "Developments in Social Inequality and Social Cohesion", Tilburg University, 14. bis 16. Oktober 2013]
mehr
Klein, Oliver, und Stefanie Heyne
(2013):
The consequences of child poverty on early cognitive development.
[ESA 11th Conference: Crisis, Critique and Change, Torino, 28. bis 31. August 2013]
mehr
Klein, Oliver
(2011):
Does Reading to Children Enhance their Educational Success?.
[Research on Family Demography and Children’s Lives: Future Directions and Infrastructures, Stockholm University, 27. bis 28. September 2011]
mehr